Fonction | Professeure titulaire
Directrice des programmes en orthophonie |
Bureau | 3033-19 |
Téléphone | 514 343-6111, poste 0925 |
Courriel | phaedra.royle@umontreal.ca |
Formation
- Postdoctorat de l’École des sciences de la communication humaine, Université McGill (Canada)
- Doctorat en linguistique, Université de Montréal (Canada)
- Maîtrise en linguistique, Université McGill (Canada)
- Baccalauréat en linguistique et mineure en espagnol, Université Concordia (Canada)
Thèmes de recherche
- Linguistique
- Psycholinguistique
- Dysphasie
- Acquisition du langage
- Neurolinguistique
Publications choisies
- Royle P, Reising L. Elicited and spontaneous determiner phrase production in French speaking children with developmental language disorder. Canadian Journal of Speech Language Pathology and Audiology, 2019:43(3):167–187.[Publication en ligne]
- Royle P, Steinhauer K, Dessureault E, Herbay A, Brambati S. Aging and language: Maintenance of inflectional morphological representations in older adults. Frontiers in Communication. 2019:4:16.[Publication en ligne]
- Courteau É, Martignetti L, Steinhauer K, Royle P. Eliciting ERP components of morphosyntactic agreement mismatches in perfectly grammatical sentences. Frontiers in Psychology. 2019:10:1152.[Publication en ligne]
- Coughlin K, Fiorentino R, Royle P, Steinhauer K. Sensitivity to inflectional morphology in a non-native language: Evidence from ERPs. Frontiers in Communication. 2019:4:21.[Publication en ligne]
- Kulinich E, Royle P, Valois D. On the inefficiency of negative feedback in Russian morphology L1 acquisition. First Language. 2019:39, 547–570. [Publication en ligne]
- Marquis A, Royle P. Verb acquisition in monolingual and multilingual children and adults. P Guijarro-Fuentes & C Suárez-Gómez (Dir.) Proceedings of GALA 2017: Language Acquisition and Development. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, UK. 2019;307–324.[Publication en ligne]
- Royle P, Fromont LA, Drury JE. (2018). Definiteness and maximality in French language acquisition, more adult-like than you would expect. Frontiers in Communication, 3, 27. [Publication en ligne].
- Stanké B, Le Mené M, Rezzonico S, Moreau A, Dumais C, Robidoux J, Dault C, Royle P. (2019). ÉQOL : Une nouvelle base de données québécoise du lexique scolaire du primaire comportant une échelle d’acquisition de l’orthographe lexicale. CORPUS, 19. [Publication en ligne]
- Chen L, Xu X, Chen Q, Royle P (2018). Can pragmatic inference benefit from topic prominence? ERP evidence from Mandarin Chinese. Journal of Neurolinguistics, 46 (2018) 11–22.
- Rvachew S, Royle P, Gonnerman L, Stanké B, Marquis A, Herbay A. Development of a Tool to Screen Risk of Literacy Delays in French-Speaking Children: PHOPHLO. Canadian Journal of Speech Language Pathology and Audiology, 2017, vol. 41, (3), 321-340.
- Royle P, St-Denis A, Mazzocca P, Marquis A. (2017). Insensitivity to verb conjugation patterns in French children with SLI. Clinical Linguistics & Phonetics. 10.1080/02699206.2017.1328706.
- Rvachew S, Royle P, Gonnerman L M, Stanké B, Marquis A, Herbay A. (2017). « Phophlo (Version 1.0) » [Application Mobile]. Disponible sur iTunes.
- Steinhauer K, Royle P, Drury JE, Fromont LA. (2017) The priming of priming: Evidence that the N400 reflects contextdependent post-retrieval word integration in working memory. Neuroscience Letters, vo. 651, pp. 192–197.
- Kulinich E, Royle P, Valois D. (2016) Palatalization in the Russian verb system: a psycholinguistic study. Journal of Slavic Linguistics, vol. 24, (2) 337-357.
- Kolne K, Gonnerman L, Royle, P, Marquis A, Rvachew S. (2016) The Factors Contributing to Teacher Predictions of Spelling Ability, and the Accuracy of Their Assessments. Language Teaching, vol. 18, (1), p. 71-98.
- Courteau E, Steinhauer K, Royle P. (2015) L’acquisition du groupe nominal en français et de ses aspect morpho-syntaxiques et sémantiques : une étude de potentiels évoqués. Glossa, vol. 17, p. 77-93
- Poulin M-J, Marquis A, Royle P. (2015) Étude de faisabilité portant sur l’évaluation de la production et de la compréhension du langage oral en français. Dans M Pomerleau & EM Gendron-Pontbrian (dir.), [SCRIPT]UM. Actes de [Voc]UM colloque multidisciplinaire sur le langage, vol.1.
- St-Denis A, Marquis A, Royle P. (2015) Effets du niveau d’éducation des parents sur la productivité morphologique des enfants en français en début de scolarisation. Dans M Pomerleau & EM Gendron-Pontbrian (dir.), [SCRIPT]UM. Actes de [Voc]UM colloque multidisciplinaire sur le langage, vol.1.
- Royle, P., Bergeron, E., & Marquis, A. (2015). L’acquisition du genre quand il est déjà acquis : l’expérience d’enfants hispanophones apprenant le français. Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology, vol. 39(3), p.238-259.
- Marquis, A., et P. Royle (2015). Are Second Language Learners Just as Good at Verb Morphology as First Language Learners? Article tiré des BUCLD 39 Online Proceedings Supplement, 12 p.
- Kulinich, E., P. Royle et D. Valois (2015). Does Negative Feedback Have an Effect on Language Acquisition?, dans Grillo, E. and K. Jepson, Eds. Proceedings of the 39th Annual Boston University Conference on Language Development, Boston, Cascadilla Press, vii, 443 p.
- Cook G, Marquis A, Achim A, Dessureault É, Nguyen, KD, Ooleepeeka Neill D, Royle P (2013). AndroidBAT : Une boîte à outils pour la collecte de données vocales, oculaires et tactiles chez les patients aphasiques bilingues ou plurilingues , Rééducation orthophonique, vol. 51, (253), p. 98-120.
- Pourquié, M., et P. Royle (2014). Neuroimaging and aphasiology in the XXI century: EEG and MEG studies on language processing in aphasia since the year 2000, dans L. T. Klein and V. Amato, Eds. Language Processing: New Research, Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, p. 1-32.
- Royle, P., et E. Courteau (2014). Language processing in children with specific language impairment: A review of event-related potential studies, dans L. T. Klein and V. Amato, Eds. Language Processing: New Research, Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, p. 33-64.
- Rvachew, S., et autres (2013). “Speech articulation performance of Francophone children in the early school years: Norming of the Test de dépistage francophone de phonologie”, Clinical Linguistics and Phonetics, vol. 27, (12), p. 950-968. doi : 10.3109/02699206.2013.830149.
- Royle, P., J. E. Drury et K. Steinhauer (2013). ERPs and Task Effects in the Auditory Processing of Gender Agreement and Semantics in French, The Mental Lexicon Journal, vol. 8, (2), Neural Correlates of Lexical Processing, p. 216-244. 10.1075/ml.8.2.05roy.
- Courteau, E., Royle, P., Gascon, A., Marquis, A., Drury, J. E., & Steinhauer, K. (2013). Gender concord and semantic processing in French children: An auditory ERP study, dans S. Baiz, N. Goldman and R. Hawkes, Eds. Proceedings of the 37th Annual Boston University Conference on Language Development, vol. 1, Boston: Cascadilla Press, p. 87-99.
>> Articles publiés avant 2013
Publications faites par les étudiant(e)s
- Lauren A. Fromont , Salvador Soto-Faraco, Emmanuel Biau (2017) Searching High and Low: Prosodic Breaks Disambiguate Relative Clauses. Frontiers in Psychology. 8:96. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00096
Liens externes pertinents
- Phaedra Royle Lab
- CRME (Centre de réadaptation Marie-Enfant du CHU Sainte-Justine)
- REPAR (Réseau provincial de recherche en adaptation-réadaptation)