Fonction | Professeure agrégée |
Bureau | 3001-45 |
Téléphone | 514 343-2485 |
Courriel | karine.marcotte@umontreal.ca |
Formation
- Postdoctorat, Toronto Rehabilitation Institute (Canada)
- Doctorat en sciences biomédicales, Université de Montréal (Canada)
- Maîtrise en orthophonie, Université de Montréal (Canada)
- Baccalauréat en orthophonie, Université de Montréal (Canada)
Thèmes de recherche
- Bases neurobiologiques du traitement langagier dans les troubles acquis du langage (aphasie, aphasie progressive primaire et traumatismes crâniens)
- Incidences de l’intervention précoce et intensive sur la récupération des troubles acquis du langage aigus et chroniques (aphasie, aphasie progressive primaire et traumatismes crâniens)
- Mesure des liens entre les mesures langagières et les corrélats anatomiques des troubles acquis du langage
Publications choisies
- Marcotte, K. Laird, L., Bitan T. Meltzer, J.A., Graham, S.J., Leonard, C. & Rochon, E. (2018). Therapy-induced neuroplasticity in chronic aphasia after phonological component analysis: A matter of intensity. Frontiers in Neurology: Stroke.
- Marcotte, K., McSween, M-P., Pouliot, M., Martineau, S., Pauzé, A-M., Wiseman-Hakes, C. & McDonald, S. (2017) Normative Study of the Functional Assessment of Verbal Reasoning and Executive Strategies (FAVRES) Test in the French-Canadian population. Journal of Speech, Language and Hearing Research. 60 (8), 2217-2227.
- Masson-Trottier, M., Ferré, P., Joanette, Y. & Marcotte, K. (2016). Récupération des troubles de la communication suite à un traumatisme cranio-cérébral en phase aiguë : Impact d’une thérapie pragmatique intensive. Glossa. 120, 1-23.
- Marcotte, K., Graham, N.L., Black, S.E., Tang-Wai, D., Chow,T.W., Freedman, M., Rochon, E. & Leonard, C. (2014). “Verb production in the nonfluent and semantic variants of primary progressive aphasia: The influence of lexical and semantic factors”, Cognitive Neuropsychology,vol. 31, nos 7-8, p. 565-583.
- Marcotte, K., et A. I. Ansaldo (2014). “Age-related behavioural and neurofunctional patterns of second language word learning: Different ways of being successful”, Brain and Language, vol. 135, p. 9-19.
- Marcotte, K., Perlbarg, V., Marrelec, G., Benali, H. & Ansaldo, A.I. (2013). “Default-mode network functional connectivity in aphasia: Therapy-induced Neuroplasticity”, Brain and Language, vol. 124, no 1, p. 45-55.
- Marcotte, K., Adrover-Roig, D., Damien, B., de Préaumont, M., Généreux, S., Hubert, M. & Ansaldo, A.I. (2012). “The neural correlates of Semantic Feature Analysis in a chronic aphasia: Complementary single-case and group designs perspectives”, Neuropsychologia, vol. 50, no 8, p. 1776-1786.
- Marcotte, K., et A. I. Ansaldo (2010). “The neural correlates of Semantic Feature Analysis in Broca’s aphasia: Discordant patterns according to etiology”, Seminars in Speech and Language, vol. 31, no 1, Treatment of Chronic Aphasia: International Perspectives, p. 52-63.
- Raboyeau, G., Marcotte, K., Adrover-Roig, D. et Ansaldo, A.I. (2010). “Brain Activation and Lexical Learning: The impact of Learning phase and word type”, NeuroImage, vol. 49, no 3, p. 2850-2861.
- Ansaldo, A. I., et autres (2008). “Language therapy and bilingual aphasia: Clinical implications of psycholinguistic and neuroimaging research”, Journal of Neurolinguistics, vol. 21, numéro spécial intitulé Acquisition, Processing and Loss of L2: Functional, Cognitive and Neural Perspectives, p. 539–557.
- Ansaldo, A. I., et Marcotte, K. (2008). “Language switching and mixing in the context of bilingual aphasia”, In Centeno, J. G., L. K. Obler et R. T. Anderson, Eds. Communication Disorders in Spanish Speakers: Theoretical, Research, and Clinical Aspects, chapter 16, Clevedon [Angl.], Multilingual Matters, p.198-214.
Liens externes pertinents
- CRHSCM (Centre de recherche de l’Hôpital du Sacré-Cœur de Montréal)
- Service d’orthophonie de l’Hôpital du Sacré-Cœur de Montréal
- Toronto Rehabilitation Institute